وبلاگ

چه کسب و کار هایی بیشتر دچار شکست می شوند

 20 دلیلی که باعث شکست کسب و کارها میشود

برخی کارآفرینان کسب و کاری راه می‌اندازند ولی به دلیل برخی عوامل خاص، کسب و کارشان پس از مدت کوتاهی دچار شکست می‌شود. 

1-عدم نظرخواهی و مشورت از افراد حرفه‌ای:

داشتن یک مربی که همیشه شما را از ارتکاب اشتباهات احمقانه باز دارد، بسیار لازم و مفید است. مزیت دیگر مشورت با حرفه‌ای‌ها این است که، شما با آدم‌هایی ملاقات و گفت‌وگو می‌کنید که پیش‌تر، کسب و کار مشابه‌ی شما را راه‌ انداخته‌اند، اشتباهاتی مرتکب شده‌اند، و راه‌های جبران یا جلوگیری از آن اشتباهات را یاد گرفته‌اند.

۸ درصد از شرکت‌ها به دلیل عدم دسترسی به مشاوران مناسب و ایجاد مشکل در تصمیم گیری هایشان با شکست مواجه شدند.

2-عدم توجه مناسب به مشتری:

اولویت دادن و توجه به مشتری بسیار اهمیت دارد. کسب و کاری که خدمات و توجه مناسبی به مشتریان داشته باشد، حتما پیشرفت می‌کند. توجه مناسب به مشتری باعث بازگشت مشتریان می‌شود، و بازگشت مشتریان باعث وفادار شدن‌شان می‌شود. اگر رفتار بسیار خوبی با مشتریان نداشته باشید، آنها سمت رقبای‌تان کشیده خواهند شد.

eCrowds یکی از ۱۴ درصد شرکت هایی است که بی توجهی به مشتری را به عنوان دلیل اصلی شکست نامید.

eCrowds بازخورد مشتری را نادیده می‌گرفت یا آن را اولویت بندی نمی‌کرد و نمی توانست محصول خود را به عنوان یک نتیجه، بهبود ببخشد.

چه کسب و کار هایی بیشتر دچار شکست می شوند

هرگاه مشتری احساس کند که بایستی مراقب سطح کیفی خدمات شما باشد،

      در اولین فرصت ممکن با شما قطع رابطه میکند.

3-فقدان تجربه:

فقدان تجربه یکی از عوامل شکست کسب و کارها است. اگر بی‌تجربه باشید یا مدیریت‌تان خام و مبتدیانه باشد، کسب و کارتان محکوم به شکست است. هنگام شروع یک کسب و کار جدید، توصیه می‌شود از خدمات آدم‌ّهای باتجربه در آن زمینه بهره‌مند شوید. آنها می‌توانند شریک یا کارمندتان باشند. حتما از بازاریاب‌های باتجربه و کارمندان آموزش‌دیده در زمینه‌ی خدمات مشتریان استفاده کنید.

4-عدم رشد شخصی:

بسیاری از کارآفرینان بر روی خودشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آنها می‌خواهند خوب و موفق باشند، ولی مطالعه نمی‌کنند، تحقیق نمی‌کنند، و هم‌چنین در سمینارها و کارگاه‌هایی که باعث بالا رفتن سطح اطلاعات‌شان می‌شود، شرکت نمی‌کنند. پیشرفت شخصی در زمینه‌ی مهارت‌های رفتاری و ارتباطی یک ضرورت است. رسیدن به این مهارت دشوار و نیازمند نظم و دقت است. رسیدن به موفقیت بدون اصلاح و بهبود رفتارتان کار بسیار دشواری است.

5-مکان نامناسب:

Metro یکی از ۹ درصد شرکت هایی است که دلیل عدم موفقیتش را مکان و موقعیت بد اعلام کرده است.

این کسب و کار نوپا به خوبی در شیکاگو کار می کرد، اما نمی‌توانست به سایر مناطق شهری گسترش یابد، آن هم به دلیل عدم توجه به ساکنان آن منطقه بوده است.

6-محصول بد:

اگر تمرکز اصلی بنیانگذاران استارتاپ روی محصول نباشد، نتیجه نهایی برای کاربر ناامید‌کننده خواهد بود.

حدود ۱۷ درصد از شرکت ها معتقد بودند که محصولشان به اندازه کافی خوب نیست و نمی‌تواند منجر به موفقیت آنها شود.

بدون یک محصول قوی، رشد و پیشرفت تقریبا غیرممکن است.

7-زمان بندی نامناسب:

هنگامی که شما ایده های‌تان را خیلی زود و موقعی عرضه کنید که بازار هنوز آمادگی دریافت آن را نداشته باشد، با شکست مواجه خواهید شد.

همچنین اگر شما ایده تان را دیر ارائه دهید، دیگر بازار اشباع شده است. تقریبا ۱۳ درصد از شرکت‌ها این را دلیل اصلی شکست نامیدند.

8-تیم نامناسب:

تیم شما نیروی محرکه ای است که نظرات و رویاهای شما را به واقعیت تبدیل می کند.

اگر این کارکنان تجربه، اشتیاق و یا مهارت حل مسائل را برای اجرا و بهبود ایده خود نداشته باشند، شما قطعا یک فرد شکست خورده خواهید بود. این مورد علت شکست ۲۳ درصد از کسب و کار های نوپا بوده است.

چه کسب و کار هایی بیشتر دچار شکست می شوند

9-نداشتن یک مدل تجاری صحیح:

داشتن یک ایده عالی کافی نیست؛ بنیانگذاران باید از همان ابتدا یک استراتژی برای کسب درآمد داشته باشند. تمام تلاش خود را بگذارند بر این‌که هرچه سریع‌تر فعالیت استارتاپ بزرگ شود، زیرا این قضیه مشخص می‌کند استارتاپ خواهد مرد یا به حیاتش ادامه ‌خواهد داد؟! اگر به‌موقع مقیاس فعالیت مخاطبان استارتاپ گسترش پیدا نکند، رقبا جایگاه کسب و کار را اشغال خواهند کرد. مصرف‌کنندگان نیز منتظر نمی‌مانند تا شما از پس این مساله برآیید و سریعا به سراغ رقبای شما می‌روند.

به طور تعجب آوری ۱۷ درصد از سهامداران اعلام کرده اند که نداشتن مدل کسب و کار مانع موفقیت آنها شده است.

آنها با یک ایده و یا محصول جدید وارد بازار شده اند ولی هیچ زیر ساختی را برای آن تعبیه نکرده اند.

 

10-خستگی بیش از حد:

بنیانگذاران استارتاپ اغلب توازن مناسبی میان کار و زندگی ایجاد نمی‌کنند و باید وظایف مختلف و زیادی انجام دهند و میان آنها جابه‌جا شوند، این موضوع سبب خستگی مفرط و ازکارافتادگی آنان می‌شود.

چه کسب و کار هایی بیشتر دچار شکست می شوند

11- تقلید از دیگران

12-عدم حساب و کتاب

13-عدم تمرکز

14-انتظارات نادرست

15-به سرعت تسلیم شدن

16-محصول بد

17-عدم نیاز بازار

18-اتمام بودجه:

یکی از دلایل بسیار مهم شکست استارتاپ‌ها در ابتدای کار عدم‌بودجه‌ریزی و کنترل آن و درنهایت اتمام بودجه قبل از راه‌اندازی است. البته شاید هم راه‌اندازی اتفاق بیفتد ولی کمبود نقدینگی مانع بزرگی در راه پیشبرد برند و سرمایه در گردش موردنیاز برای دستیابی به اهداف خواهد بود. از این‌رو یک بودجه‌ریزی صحیح منطبق بر ساختار برنامه زمان‌بندی بوده و کنترل دائمی آن از طریق مقایسه هزینه‌های واقعی پرداخت‌شده با بودجه تعیین‌شده اقدامی حیاتی است.

چه کسب و کار هایی بیشتر دچار شکست می شوند

19-شکست از رقبا

20-کمبود اشتیاق و علاقه

 

راه های جلوگیری از شکست در کسب و کار

1-زمینه ی سرمایه گذاری مناسب خود را پیدا کنید

شما باید هدف خود از سرمایه گذاری و مبلغی که می خواهید به این کار اختصاص دهید را به دقت مشخص کنید. سپس باید گستره ی کاری و اندازه ی کسب و کارتان نعییت گردد. هم چنین شما می توانید برای سرمایه گذاری روی وام بانک ها و سهام دیگر شرکت ها هم حسابی جداگانه باز کنید.

2-حواستان به دخل و خرجتان باشد

اگر به دنبال سودآوری بیشتر هستید، باید همواره درآمد هایی که از این راه به دست می آورید و هزینه هایی که در این راه صرف می کنید را به دقت ثبت و تحلیل کنید. تاجران موفق برای این کار معمولا از افراد خبره و کاربلد استفاده می کنند تا امنیت سرمایه شان کاملا حفظ شود.

3-افراد مناسب و مستعد را به کار بگیرید

مدیران عامل شرکت های موفق برای استخدام و به کارگیری نیروهای خود وسواس فراوانی به خرج می دهند. آن ها به دقت استعداد ها و مهارت های افراد را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که افراد با صلاحیت و خبره در شرکت آن ها مشغول به کار می شوند و هنگامی که فرد مورد نظرشان را پیدا می کنند، حتی یک ثانیه را هم برای به کارگیری او از دست نمی دهند.

هیچ گاه فراموش نکنید که آن چه بیش از همه موفقیت شما را در تجارت و کسب و کارتان تضمین می کند استفاده از نیروهای مستعد و کارکشته است. 

4-همواره به دنبال خلاقیت و ایده های جدید باشید

موفقیت در امور مالی قطعا لازمه ی موفقیت یک شرکت است اما به تنهایی نمی تواند، تضمین کننده ی سودآوری شما باشد. مدیران کسب و کار های موفق، همواره به دنبال جذب ایده های جدید و خلاقانه هستند تا این گونه بتوانند موفقیت خود و شرکتشان را برای طولانی مدت تضمین کنند.

 

یک مدیر باید بداند آن سوی قله موفقیت،یک سراشیبی بسیار خطرناک وجود دارد که پایین آمدن از آن به مراتب سخت تراز بالا رفتن به طرف نوک قله است.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید