وبلاگ

چگونه کپشن بنویسیم؟با رعایت10نکته کپشن جذاب بنویس

چگونه کپشن (Caption) عالی برای اینستاگرام بنویسیم؟

هدف یک کپشن اینستاگرام به مراتب فراتر از توصیف عکسی است که کپشن زیر آن نوشته شده است. کپشن عنصری کلیدی است که باعث جذب مخاطب شما می‌شود، او را تشویق به لایک زدن، گذاشتن نظر یا همان کامنت می کند یا باعث تبدیل بازدید کننده به یک مشتری می شود و در صفحه اکسپلور اینستاگرام قرار می گیرد.

بر اساس الگوریتم  اینستاگرام، پست‌هایی که موجب درگیری (Engagement) بیشتر مخاطب می شوند ارزشمند تر محسوب می شوند و بنابراین بیشتر دیده می شوند و فراتر از فید (خروجی مطالب صفحه) شما تبلیغ می شوند. کپشن اینستاگرام همان کلیدی است که دعوت به چنین فعالیتی می کند.

کپشن های اینستاگرام همچنین حقایق و اطلاعات مهمی مانند مشخصات تصویر، هشتگ ها، اینفلوئنسر  یا نام های کاربری، کلمات کلیدی و اطلاعات بیشتر در مورد نحوه بازدید از یک وب سایت، پیوستن به یک لیست، دانلود یک کتاب، و یا خرید یک کالا را شامل می شود. کپشن ها همچنین مرکز اصلی فراخوان عمل یا همان کال تو اکشن (call-to-action) از جمله یک لینک قابل کلیک در بیو، لایک در صورت موافقت، تگ کردن یک دوست یا اعلام نظر در کامنت ها و غیره هستند.  شما می توانید همیشه یک کال تو اکشن به شکل های مختلف در کپشن های خود قرار دهید.

در کل، نوشتن کپشن‌های اینستاگرام بخش مهمی از کمپین بازاریابی اینستاگرام شماست هنگامی که هدف شما این است که مخاطبان خود را با شیوه های جدید و هیجان انگیز جذب کرده و درگیر کنید.

 

نام تجاری خود را با لحن موجود در اینستاگرام هماهنگ کنید

هر یک از شبکه‌های اجتماعی لحن خاصی دارند که برای موفقیت بیشتر در آن‌ها باید خودمان را با لحن آن‌ها هماهنگ کنیم.به عنوان مثال ممکن است سیاست‌هایی که باعث موفقیت برند در linkdin می‌شود در اینستاگرام صادق نباشد.برای موفقیت برند در اینستاگرام لازم است که سرگرم‌کنندگی پست و اصیل بودن آن و برند شخصی مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از شکلک‌ها در کپشن پست اینستاگرام

شکلک‌های کارتونی در اکثر گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی هستند و اکثر افراد و برندها برای دخالت دادن سلیقه شخصی خود در کپشن پست اینستاگرام خود از این شکلک‌ها استفاده می‌کنند.از شکلک‌های کارتونی می‌توان در ابتدای کپشن استفاده کرد که توجه مردم را جلب کند و یا گاهی آنها را جایگزین کلمات کرد و یا برای بیان احساسات در آخر کپشن قرار داد.

سایر کانال‌های اجتماعی خود را در پیج خود معرفی کنید

می‌توانید کپشن پست اینستاگرام خود را به گونه‌ای بنویسید که نام کاربری سایر رسانه‌های اجتماعی خود را نیز در آن قرار دهید.انجام این کار باعث می‌شود که فالورهای اینستاگرامتان شما را در سایر رسانه‌های اجتماعی نیز دنبال کنند.

اگر شناخت کافی از مخاطبان خود ندارید کپشن پست اینستاگرام خود را کوتاه بنویسید

بسته به مخاطبانتان ممکن است لازم باشد که کپشن پست‌های خود را طولانی و یا کوتاه بنویسید.به عنوان مثال اگر شبکه‌های اجتماعی یک شرکت مواد غذایی را مدیریت می‌کنید و دستورالعمل تهیه‌ی محصولات را با کاربران خود به اشتراک می‌گذارید کپشن‌های اینستاگرام شما بلند خواهد بود اما اگر هنوز شناخت کافی از برند و مخاطبان خود ندارید بهتر است کپشن کوتاهی را در زیر پست‌های خود قرار دهید و اجازه دهید محتوای شما به شکل بصری باشد.

بنابراین برای داشتن کپشن خاص می‌توانید موارد بالا را در اینستاگرام خود لحاظ کنید.

دلیل اهمیت کپشن چیست؟

کپشن به شما این امکان را می‌دهد در قالب چند کلمه یا چند جمله ساده آن چه می‌خواهید را به مخاطب معرفی کنید، کاری که یک عکس به تنهایی قادر به انجام آن نیست.

شما می توانید در کپشن ها داستانی را به اشتراک گذاشته، جوک تعریف کنید و یا به معرفی مستقیم برند و کسب و کار خود بپردازید، اگرچه با ارسال ویدئو نیز می توان به این اهداف دست پیدا کرد اما تنها زمانی که مخاطب تمایلی به تماشای فیلم ارسال شده نشان دهد.

از آن‌جا که بسیاری از افراد حوصله تماشای فیلم در دنیای مجازی را ندارند و معمولا نگاهی خلاصه‌وار به صفحات مختلف می‌اندازند تا از چکیده آن‌ها مطلع شوند کپشن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

کپشن به شما امکان تعامل تاثیر گذار با مخاطب را می دهد، در کپشن می توانید سوالاتی مطرح کنید یا جرقه یک گفتگو را بزنید با این حال همه کپشن‌ها نمی‌توانند در جذب مخاطب موفق عمل کنند زیرا در بسیاری از آن ها نکات اولیه رعایت نمی شود.

 

چگونه یک کپشن زیبا و جذاب بنویسیم؟

 

با توجه به همه‌گیر شدن حضور در فضای مجازی اینستاگرام، یکی از دغدغه های مهم کاربران این است که چگونه می توانند برای هزاران چشم که آن ها را تماشا می کنند کپشن جذابی خلق کرده و به کمک آن مخاطبان را به مشارکت و مشاهده پست های خود تشویق کنند.

هنگام کپشن نویسی به طور کلی باید به سه مورد کلی توجه داشته باشید:

  • ایجاد تعامل با کاربر با محتوای جالب و جذاب
  • درگیر کردن ذهن مخاطب
  • دسترسی به کاربران بیشتر

برای این منظور توصیه می شود هنگام نوشتن کپشن نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

1. طول کپشن

کپشن های اینستاگرام می توانند حداکثر 2200 کلمه و ایموجی و حداکثر 30 هشتگ داشته باشند.

البته این به آن معنا نیست که در کپشن های خود از حداکثر کلمات و هشتگ و ایموجی استفاده کنید بلکه مانند هر تولید محتوای دیگر باید وقت کافی برای ایجاد کپشن خوب در نظر گرفته شود و متن و اندازه آن به گونه ای باشد که بتواند نظر خواننده را جلب کند و صد البته خواندن و فالو کردن آن نیز آسان باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در پست های بخش فید تنها سه سطر اول کپشن نمایش داده می شود و در صورتی که کاربر بخواهد متن کامل را مطالعه کند مجبور است روی کلمه “بیشتر” کلیک کند.

طبق توصیه اینستاگرام اگر تمایل دارید متن کپشن به طور کامل در فید نمایش داده شود نباید محتوای آن از 125 کاراکتر بیشتر باشد اگرچه کپشن های طولانی تر که طول متوسط 400 کلمه دارند نیز گزینه مناسبی محسوب می شوند.

 

2. اگر می‌خواهید کپشن طولانی بنویسید …

اگر به هر دلیل قصد دارید کپشن طولانی ایجاد کنید باید به قالب بندی آن توجه زیادی داشته باشید زیرا خواندن متن های طولانی به خصوص در تلفن همراه که صفحه آن کوچک تر است دشوار می باشد.

بدیهی است اگر کپشن، نه یک متن جذاب بلکه بیشتر شبیه یک مقاله یکنواخت باشد مخاطب تمایلی به خواندن آن نشان نخواهد داد، برای جلوگیری از این مسئله سعی کنید جملات را به نحوی از هم جدا کرده و از ایموجی ها، ستاره ها و فاصله گذاری برای از بین بردن یکنواختی متن و جدا کردن بخش های مختلف استفاده کنید تا خواندن آن به خصوص در تلفن همراه ساده تر شود.

3. به مهم ترین‌ها برسید!

همان طور که گفتیم کپشن در فید کاربران بعد از چند سطر متن قطع می شود، بنابراین بهتر است در همان ابتدای مطلب موارد مهم را بیان کنید و در پایان آن موارد دیگر مانند هشتگ ها را قرار دهید.

همچنین سعی کنید محتوای شما به قدری جذاب باشد که احساس خوبی در مخاطب ایجاد کرده و او کنجکاو یا تشویق شود روی کلمه “بیشتر” کلیک کند.

4. ویرایش و بازنویسی کردن کپشن

یک محتوای جذاب، خواه با هدف طنز و سرگرم کردن مخاطب نوشته شده باشد یا آموزش یا تبلیغات، نیاز به پیش نویس و ویرایش دارد.

برای نوشتن کپشن وقت بگذارید، حتی اگر لازم باشد قبل از انتشار چندین پیش نویس از محتوای خود داشته باشید این کار را بکنید به خصوص اگر کپشن شما بیشتر از چند سطر باشد.

اطمینان حاصل کنید هر کلمه ای که در متن خود استفاده می کنید در جهت محتوا و پیامی که می خواهید به مخاطب برسانید باشد و برای کوتاه نگه داشتن آن از کلمات غیر ضروری که کمکی به انتقال پیام نمی کنند تا جای ممکن صرف نظر کنید.

5. داستان بگویید!

اگر قصد دارید درباره برند خود تبلیغات انجام دهید و آن را به دیگران معرفی کنید باید بدانید 86 درصد از کاربران ترجیح می دهند با یک برند صادق و معتبر با شخصیت واضح و ملموس در رسانه های اجتماعی سر و کار داشته باشند.

برای این منظور توصیه می شود با تعریف کردن یک داستان درباره برند خود با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، این داستان می تواند تاریخچه کوتاهی از شرکت یا محصول خاص یا یک داستان شخصی درباره یک کارمند باشد، لزومی ندارد داستان طولانی تعریف کنید!

6. سوال مطرح کنید

ایجاد تعامل با مخاطب یکی از روش های اصلی برای جذب کاربران است اما نوشتن محتوای جالب همیشه کافی نیست، در واقع شما باید کاربران را تشویق کنید تا به جای آن که پست های شما را رد کنند با آن ها درگیر شوند.

یکی از روش های موثر برای این منظور تشویق به مشارکت در موضوع است، یک سوال در صورتی که با موضوع شما مرتبط باشد می تواند ذهن مخاطب را درگیر کند در حالی که سوالات تصادفی هیچ تعامل معنا داری ایجاد نمی کنند.

اگر هدف شما تبلیغ برند خاص است می توانید از مخاطب درباره این که از کدام یک از محصولات آن برند رضایت بیشتری دارد سوال کنید، سوالات بله یا خیر و چند گزینه ای که نیاز به حداقل پاسخگویی دارند نیز موارد مناسبی برای درگیر کردن کاربر محسوب می شوند.

کپشن

 

7. ایموجی‌های محبوب!

ایموجی‌ها از حدود سال 2015 در استراتژی‌های بازاریابی استفاده شده‌اند و هم اکنون در رسانه‌های اجتماعی بسیار رایج هستند تا جایی که بیش از 50 درصد اکانت‌های اینستاگرام از ایموجی در پست‌های خود بهره می‌برند.

قرار دادن ایموجی در کپشن‌ها راهی عالی برای جلب توجه مخاطب است، مطالعات در این زمینه نیز نشان داده پست‌های اینستاگرام با ایموجی نسبت به پست‌های بدون ایموجی در درگیر کردن مخاطب موفق تر عمل می‌کنند به خصوص اگر از آن‌ها در جای مناسب استفاده شده و از افراط پرهیز شود.

یکی از بهترین کاربردهای ایموجی شکستن بخش‌های طولانی متن در کپشن‌های بلند است.

 

8. هشتگ فراموش نشود!

اگرچه افزایش تعامل بسیار مهم است اما پست ها باید دسترسی بیشتری برای فالوورها نیز ایجاد کنند و هشتگ یکی از روش های تحقق این مورد می باشد.

مطالعات نشان داده پست هایی که حداقل یک هشتگ دارند نسبت به پست های فاقد هشتگ معمولا لایک و کامنت بیشتری دریافت می کنند.

هنگامی که از یک هشتگ در پست خود استفاده می کنید به کاربرانی خواهید رسید که آن هشتگ را فالو کرده اند اما این مزیت نباید باعث شود پیوسته به دنبال استفاده از همه هشتگ های محبوب در پست های خود باشید تا به افراد بیشتری برسید.

لازم به ذکر است پست‌هایی که در استفاده از هشتگ زیاده روی می کنند نسبت به آن هایی که تنها از چند هشتگ مرتبط بهره برده اند کمتر مخاطب را درگیر می کنند.

بنابراین توصیه می شود از هشتگ‌هایی استفاده کنید که به پست و هدف شما مرتبط باشند و در این مورد زیاده روی نکنید زیرا کپشن را شلوغ و خواندن آن را دشوار می کند.

9. فراخوانی یا دعوت به اقدام (کال تو اکشن)

همه مواردی که ذکر کردیم برای افزایش تعامل و دستیابی مخاطبان به پست های شما مفید است اما اگر واقعا می‌خواهید کاربر با خواندن یک پست دست به اقدام خاصی بزند باید صریحا او را به این کار دعوت کنید!

کال تو اکشن ابزاری است که با کمک آن می‌توانید مخاطب را به کاری که باید بعد از اتمام خواندن محتوا انجام دهد هدایت کنید و بهترین مکان برای این کار کپشن می‌باشد.

از جمله عبارات کال تو اکشن می‌توان به “ما را در عکس‌های خود تگ کنید”، “اگر موافق هستید لایک کنید”، “آن چه دوست دارید را کامنت کنید” یا “برای سفارش امروز به لینک مراجعه کنید” اشاره کرد.

10. برای ایجاد محتوای جذاب …

  • نقل قول ها را فراموش نکنید؛ استفاده از نقل قول می تواند بسیار الهام بخش و آموزنده باشد، برای انتخاب می توانید از نقل قول صاحب تصویر یا هر سخن زیبایی که احساس می کنید با حال و هوای عکس هماهنگ است استفاده کنید.
  • برای تبلیغ برند خود مسابقه راه بیندازید؛ یکی از جذاب ترین مواردی که در اینستاگرام مطرح می شود پست هایی هستند که از خریدهای رایگان، مسابقات و جوایز خبر می دهند، اگر می خواهید برای جذب مشتری رقابتی برگزار کنید و جوایزی برای آن در نظر گرفته اید می توانید در بخش کپشن مواردی همچون نحوه ورود به رقابت، نحوه برنده شدن و غیره را ارائه دهید.
  • کپشن مینیمالیستی؛ اگر تصویر مورد نظر به خودی خود جذاب است و به تنهایی می‌تواند بار محتوا را به دوش بکشد و با مخاطب صحبت کند بهتر است سخن را کوتاه کرده و کپشن‌های تا حد امکان کوتاه بنویسید.
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید