وبلاگ

دیجیتال مارکتینگ-15روش دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه اقدامات مربوط به بازاریابی محصولات و خدمات از طریق تکنولوژی‌های دیجیتال در بستر اینترنت اطلاق می‌شود. شرکت ها از کانال های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل، اپلیکیشن و وب‌سایت‌های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده استفاده می‌کنند.. در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.. در حقیقت از یک جوان جویای نام با سرمایه چند میلیونی تا یک کسب وکار چند صد میلیاردی می‌توانند از ظرفیت‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند.

 

در حقیقت دیجیتال مارکتینگ برای تمامی افرادی که می خواهند تجارت خود را رونق ببخشند و در اینترنت گسترش دهند تا مشتریان زیادی را جذب تجارت خود کنند، از ضروری ترین کار هاست.

 

 

به گفته نیل پاتل (دیجیتال مارکتر معروف هندی) دیجیتال مارکتینگ آمیخته ای از بازاریابی، جذب و حفظ مشتری با استفاده از ابزارهای دیجیتال است.طبق این تعریف دیجیتال مارکتینگ ابزار قدرتمندی برای بازاریابی محصولات و خدمات توسط رسانه های جدید نوظهور در دنیای دیجیتال است.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

 

 

دیجیتال مارکتینگ چه فوایدی دارد؟

 

1- نتایج قابل سنجش

2-قابلیت شخصی سازی

3- هزینه پایین برای استفاده

4-دستیابی به مخاطبین بیشتر

5-نرخ بالاتر جلب مشتری

6- بهینه سازی آسان

7- یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، هدفگیری دقیق خریداران ایده آل شماست

8- مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی حضور دارند، و دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند به آنها دسترسی پیدا کنید

9- دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند به مشتریان موبایل دسترسی داشته باشید

10- دیجیتال مارکتینگ زمین مسابقه را برابر می کند و به بیزینس شما اجازه می دهد تا رقابتی تر شود

11- بسیاری از مردم مسیر خرید خود را به صورت آنلاین شروع می کنند

12- دسترسی جهانی

13- به اشتراک گذاری آسان

 

معایب دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

1-مشکلات مربوط به اینترنت که خود باعث کند شدن کارهای فضای مجازی میگردد بنابراین عده ایی را از ورود به این فضا و کار با آن میترساند.

2-عدم آشنایی بسیاری از مردم نسبت به کار با اینترنت و کامپیوتر. وابسطه بودن دیجیتال مارکتینگ به اینترنت و نرم افزار و سخت افزار به این افراد کمتر اجازه ورود با خیال راحت را میدهد.

3-نگرانی و استرس افراد به دلیل آنکه کالا و خدمات ملموس نیستند و نمیتوانند آن ها را از نزدیک نظاره گر باشند.

4-ترس از خراب بودن و آسیب دیدن محصولات به هنگام تحویل

5-عدم اطمینان افراد برای پرداخت های آنلاین

 

روش های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

1-بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

سئو (Search Engine Optimization)روند بهینه سازی وب سایت شما برای بدست آوردن رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است، در نتیجه وب سایت شما میزان ترافیک ارگانیک (یا رایگان) بیشتری را دریافت می کند. کانال هایی که از سئو استفاده می کنند عبارتند از:

  • وب سایت ها
  • بلاگ ها (وبلاگ ها)
  • اینفوگرافی ها (Infographics)

2- بازاریابی محتوا

این اصطلاح، ایجاد و ارتقاء دارایی های محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک، تولید لید و مشتری است. کانال هایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش داشته باشند عبارتند از:

 

  • پست های وبلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی و مقالات سفید
  • اینفوگرافی ها

3- بازاریابی شبکه اجتماعی

ارتقای برند و محتوا از طریق کانال های شبکه ­های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک و جذب لید برای کسب و کار شما. کانال هایی که می توانید در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:

  • فیس‌بوک
  • توییتر
  • Linkedin
  • اینستاگرام
  • اسنپ چت
  • پینترست

4- تبلیغات کلیکی (PPC)

پرداخت به ازای هر کلیک (pay per click) روشی است که یک رسانه (ناشر) بر اساس تعداد کاربری که به وب سایتتان می فرستد از شما مبلغی می گیرد. یکی از رایج ترین نوع آن  Google AdWords است (که قرار است به Google Ads تغییر نام پیدا کند). کانال های دیگری که می توانید از PPC استفاده کنید عبارتند از:

  • تبلیغات پولی در فیس‌بوک
  • کمپین‌های تبلیغاتی توییتر
  • پیام های دارای اسپانسر در LinkedIn

5- بازاریابی پورسانتی

6- تبلیغات همسان

7-بازاریابی اتوماسیون

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اشاره دارد که به منظور خودکار سازی عملیات بازاریابی پایه شما به کار می رود. بسیاری از مراکز بازاریابی می توانند وظایف تکراری خود را به صورت خودکار انجام دهند، مثلا:

  • خبرنامه‌های ایمیل
  • زمان‌بندی پست در شبکه‌های اجتماعی
  • جریان‌های کاری که منجر به رشد مشتریان راغب می‌شوند
  • ردیابی و گزارش‌دهی کمپین
  • جذب لید

8- بازاریابی ایمیلی

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و معرفی رویدادها، و همچنین به منظور هدایت افراد به وب سایت کسب و کار استفاده می شود. انواع ایمیلهایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی ایمیلی ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه‌های اشتراک وبلاگ.
  • ایمیل‌های پیگیری برای بازدیدکنندگان وب‌سایت که چیزی را دانلود کرده‌اند.
  • ایمیل‌های خوش آمد گویی به مشتری.
  • تبلیغات تعطیلات برای اعضای برنامه وفاداری
  • نکات یا یک سری ایمیل‌های مشابه برای پرورش مشتریان

9-روابط عمومی آنلاین(PR online)

روابط عمومی آنلاین عمل تامین امنیت به دست آمده از پوشش آنلاین به وسیله نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر وب سایت های مبتنی بر محتوا است. بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است ولی در محیط مجازی شاهد آن هستیم.

  • دسترسی خبرنگاران از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • مشارکت در مرورهای آنلاین شرکتتان
  • مشارکت در ارائه پیشنهادات درمورد وب‌سایت یا وبلاگ شخصی‌تان

 

10- بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به رویکرد “قیف کامل” برای جذب، درگیر کردن و لذت بخشیدن به مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین اشاره دارد.

  • وبلاگ‌نویسی در مقابل تبلیغات پاپ‌آپ یا واشو یا بالاپر
  • بازاریابی ویدیویی در مقابل تبیغات تجاری
  • فهرست‌های تماس ایمیل در مقابل اسپم ایمیل

11- بازاریابی موتور جستجو (SEM)

12- بازاریابی پیام‌رسانی فوری

دیجیتال مارکتینگ

13- اینفلوئنسر مارکتینگ

در این پلتفرم‌ها شما می‌توانید به خوبی اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید و با توجه به موضوع تبلیغ موردنظر خود، با اینفلوئنسر مناسب ارتباط برقرار کنید و تبلیغات خود را به دست میلیو‌ن‌ها کاربر در فضای شبکه‌های اجتماعی برسانید.

برخی از ابزارهای موجود قابل استفاده در زمینه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی عبارت‌ اند از:

تگرو

اسنت‌وی

ادسنسور

ادونچر

و …

14- وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی)

15- تبلیغات موبایلی

دیجیتال مارکتینگ

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک های متعدد دیجیتال و کانال ها برای ارتباط با مشتریان در فضای آنلاین تعریف می شود. از وب سایت ها گرفته تا دارایی های برندینگ آنلاین یک کسب و کار مانند تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و فراتر از آن همگی طیفی از تاکتیک هایی هستند که زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ” قرار دارند.

 

غول های تکرار نشدنی در علم مارکتینگ

 

ریچارد بروک

دیجیتال مارکتینگ

ریچارد برانسون

دیجیتال مارکتینگ

 

دوست هرم

دیجیتال مارکتینگ -پیرامیدیار

جف بیزوس

دیجیتال مارکتینگ -جف بیزوس

جک ما

 

اوان گرین

دیجیتال مارکتینگ

 

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال چیست؟

  • همان‌طور که گفتیم بازاریابی دیجیتال هر نوع فعالیت تبلیغاتی بر بستر دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند و اینترنت است. در صورتی که در بازاریابی آفلاین از رسانه‌های جمعی و سنتی استفاده می‌شود.
  • بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی آفلاین تعاملی‌تر و دوسویه است و امکان برقراری ارتباط دو طرفه میان تبلیغ‌دهنده و مخاطبان وجود دارد.
  • شاید مهمترین تفاوت این دو مدل بازاریابی در قابلیت سنجش و ارزیابی باشد. تمام فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال قابلیت اندازه‌گیری دارند و می‌توان آنها را با آمار ارائه و تحلیل کرد. در صورتی که در بازاریابی سنتی و آفلاین این اتفاق امکان‌پذیر نیست و در واقع بزرگترین مشکل این مدل بازاریابی همین است.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های این دو مدل بازاریابی، تنوع و تفاوت کانال‌های توزیع محتواست که در بین فضای آفلاین و آنلاین متفاوت است.
  • در بازاریابی دیجیتال شما با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف آنلاین تلاش می‌کنید پیام‌تان را به مخاطبان برسانید. به همین دلیل ممکن است با یک پیام ساده بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهید. اما در فضای آفلاین به دلیل محدودیت کانال‌های توزیع محتوا ممکن است این اتفاق رخ ندهد.
  • کمتر این امکان وجود دارد در بازاریابی سنتی، محتوای تبلیغاتی به اشتراک گذاشته شود، ولی یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که قابلیت وایرال شدن و پخش سریع دارند.
  • هزینه‌های بازاریابی دیجیتال به مراتب از هزینه‌های بازاریابی آفلاین کمتر بوده و اثربخشی آن نیز در برخی موارد بیشتر است.

آمارهای جالب درباره دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت

وب‌سایت هویت برند شما در فضای آنلاین است؛ ساختن سایت با طراحی و کاربری مناسب برای کاربران، مرحله اول از موفقیت دیجیتال مارکتینگ است.

طراحی ریسپانسیو Responsive Design

67درصد کاربران وب‌سایت، علاقۀ بیشتری به سفارش در سایت‌های دارند که سازگار با موبایل هستند

لندینگ پیج Landing Page

استفاده از ویدئو در صفحات فرود، نرخ تبدیل را ۸۶% افزایش می‌دهد

تجارت الکترونیک E Commerce

تجارت الکترونیک در ایران رشد سالانه ۶۰ درصدی را تجربه می‌کند. حجم این تجارت در سال ۹۷ به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است

نرم‌افزار موبایل Mobile App

در سال ۲۰۱۷ برنامه‌های موبایلی بیش از ۱۹۷ میلیارد بار دانلود شده‌اند

برنامه‌های پیام‌رسان Messaging Apps

بیش از ۴۰ میلیون نفر در ایران از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه ی کسب و کار ها کار میکند ؟

آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز داریم؟

آینده مارکتینگ چه خواهد شد؟

اولین قدم برای راه اندازی دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارمان چیست؟

 

برای آگاهی از این سوالات ، مقالات بعدی را دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید