وبلاگ

اعتمادسازی -(جلب اعتماد مشتری)در کسب‌وکارآنلاین

اعتماد‌سازی در کسب‌وکارآنلاین

اعتمادسازی (Building trust) همیشه کار دشواری بوده و اعتمادی که شاید سال‌ها زمان و هزینه صرف شده تا ایجاد شود با یک اشتباه کوچک از بین برود. به خصوص اعتمادسازی در فضای‌مجازی و آنلاین به مراتب دشوارتر است و برای جلب اعتماد مشتری دقت زیادی کرد. نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود در زمینه اعتمادسازی در فضای مجازی به شما کمک خواهد کرد.

اعتمادسازی

دریافت مجوزهای رسمی و نماد اعتماد

  • نماد اعتماد الکترونیکی ایران: در حال حاضر قابل استنادترین مجوز کسب‌وکارهای آنلاین نماد اعتماد الکترونیکی است. بهتر است قبل از شروع تبلیغات رسمی این نشان را دریافت کرده باشید.
  • مجوزهای صنفی رسمی: برای برخی از کسب‌وکارها علاوه برنماد نیاز به مجوزهای صنفی و سازمانی نیز وجود دارد. مثلا برای فروش محصولات پزشکی یا دارویی، خدمات وکالت یا مشاوره حقوقی، خدمات تخصصی بانکی و.. نیاز به مجوز صنف یا متولی مربوطه الزامی است.
  • ارائه سایر گواهینامه‌ها و مجوزهای تخصصی: به عنوان نمونه مستنداتی که نماینده رسمی بودن شما را تأیید می‌کند. این مستندات در اعتمادسازی کاربران تاثیرگذاری زیادی دارد.

 

اولین دلیلی که مشتریان چیزی نمی‌خرند قیمت نیست، بلکه اعتماد است.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش

  • کانال‌های متعدد پاسخگویی: برای پشتیبانی مشتریان روش‌ها و کانال‌های متعددی را در نظر بگیرید مثل: تلفن ثابت، تلفن همراه، تیکت و ایمیل. هرگز به یک فرم تماس تنها اکتفا نکنید.
  • سرعت پاسخگویی: مشکلات و سوالات مشتریان را به‌سرعت و در اولین زمان ممکن پاسخ دهید. تجربه ثابت کرده است که هرچقدر زمان پاسخگویی شما کمتر باشد، اعتماد و وفاداری مشتری بیشتر خواهدشد.
  • کیفیت پشتیبانی یک سایت: بسیاری از مشتریان قبل از خرید ممکن است با هدف ارزیابی با پشتیبانی شما تماس بگیرند! هرچقدر خرید مجدد و وفاداری مشتری برای یک کسب‌وکار اهمیت داشته باشد، به همان اندازه هم پشتیبانی و رضایت مشتری اهمیت خواهد داشت. روابط عمومی مناسب، اطلاعات کافی پاسخ‌دهنده و نحوه واکنش به مشتری ناراضی از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت پشتیبانی است.
  • اطلاع‌رسانی خدمات در حال انجام: وقتی مشتری از سایت شما خرید می‌کند برای او فرایند خرید و انجام مراحل را از طریق ایمیل، پیامک و حتی تماس تلفنی اطلاع رسانی کنید. تمامی مراحل بسته‌بندی یا انجام خدمات را تا زمانی که به دست مشتری برسد اطلاع رسانی کنید. حتی پس از خرید می‌توانید از حصول رضایت مشتری کسب اطلاع کنید.

اعتماد سازی در اینستاگرام

تعداد زیادی از کسب‌وکار اینترنتی در اینستاگرام وجود دارند که هدف آن‌ها ، کسب درآمد از اینستاگرام است. برخی از کسب‌‌وکارهای اینترنتی از اینستاگرام به عنوان یک کانال قدرتمند برای بازاریابی محصولات و خدمات استفاده می‌‌کنند که در این‌صورت، مسئله اعتمادسازی در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. هرچقدر بیشتر بتوانید اعتماد کاربران را جلب کنید، راحت‌‌تر می ‌توانید به کسب درآمد از اینستاگرام بپردازید.

اعتمادسازی در اینستاگرام شامل چند مسئله مهم می ‌شود:

برندسازی کسب‌‌وکار اینترنتی در شبکه‌ های اجتماعی

برند همان هویت کسب ‌و کار اینترنتی است که هر چقدر برند کسب‌وکارها در میان کاربران شناخته ‌‌شده‌تر باشد ، کاربران راحت‌تر به شما اعتماد می ‌کنند.

 ارائه تضمین خدمات در اینستاگرام

اگر از اینستاگرام به عنوان یک کانال تبلیغاتی برای بازاریابی محصولات خود استفاده می‌‌کنید ، به کاربران خود تضمین خدمات و محصول بدهید. اگر یک کسب‌ و کاری تازه‌ کار و نوپا دارید، تصمیم‌ گیری برای خرید محصول یا خدمات برای کاربران مشکل است ؛ زیرا آنها از کیفیت خدمات و محصولات شما اطمینان ندارند و بسیاری از کاربران از سفارش خود صرف‌ نظر می‌کنند.

محتوای ارزشمند و کاربردی تولید کنید

در اینستاگرام هنگامی که کاربران وارد یک صفحه می‌شوند، پس از دیدن تعداد دنبال ‌کنندگان صفحه، به سراغ محتوا می‌ روند. اگر محتوای منتشرشده کاربردی، ارزشمند یا سرگرم‌ کننده باشد، کاربران آن صفحه را دنبال می ‌کنند اما اگر محتوای صفحه مورد علاقۀ آن‌ ها نباشد، شانس افزایش فالوور برای آن صفحه کم‌تر است.

ارائه محتوای آموزشی رایگان به کاربران

ارائه محتوای آموزشی و کاربردی برای کاربران بسیار ارزشمند است، در صفحه اینستاگرام خود در حوزۀ کاری خود محتوای آموزشی به کاربران ارائه کنید؛ محتوای آموزشی یعنی محتوایی که کاربران از شما چیزی یاد بگیرند و از آن استفاده کنند.

نمایش محصولات در فضای واقعی

اگر کسب ‌و کار اینترنتی شما مربوط به فروش محصولات فیزیکی است ، عکس ‌های واقعی از آن در فضای واقعی منتشر کنید و سعی کنید که عکس محصول همان حس محصول فیزیکی را به کاربران انتقال دهد. بارها برای همه اتفاق افتاده که از روی عکس یک محصول خریداری کرده اند ولی بعد از تحویل گرفتن سفارش خود با محصولی بی‌کیفیت مواجه شده‌اند.

البته همیشه بحث کیفیت نیست.  بسیار از ما عکس معروفی که در شبکه‎های اجتماعی منتشر شده بود را دیده ایم، که فردی به صورت آنلاین از یکی از معتبرترین سایت‌های فروش آنلاین یک فرش ایرانی با قیمت مناسب خریداری و بعد از تحویل گرفتن سفارش خود غافلگیر شده بود چرا که محصول مورد نظر یک پد موس کامپیوتر با طرح فرش ایرانی بود.

نتیجه این که درج سایز و وزن و خیلی از جزتئیات کمک زیادی به مشتری در خرید می‌کند و این حتما باعث اعمادسازی مشتری خواهد شد.

نظر مشتریان را درباره محصولات خود منتشر کنید

کاربران به نظرات کاربران دیگر بیشتر از گفته‌های کسب‌وکار شما اعتماد می‌کنند، زیرا کاربران دیگر محصول یا خدمات کسب‌وکارتان را استفاده کرده ‌‍اند و نظرات واقعی خود را درباره آن ارائه می‌کنند.


اغلب وب مسترها معتقدند که خود‌نمایی یک وب سایت به معتبر شدن آن کمک می‌کند، در حالی که چیزی که فروشگاه اینترنتی شما را قدرتمند و پر سود می‌کند، فقط توجه به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان است.


از پشت صحنه کسب‌وکار خود ویدئو یا تصویر منتشر کنید

هر چقدر کسب‌وکار شما برای کاربران و مشتریان شفاف‌تر باشد، آن‌ها راحت‌‌تر به شما اعتماد می‌کنند. اگر قصد کسب‌ درآمد از اینستاگرام را دارید ، عملکرد کسب‌وکارتان را برای کاربران شفاف ‌سازی کنید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید